תפריט נגישות


מידע הצהרת-נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה
image/svg+xml

גישה נוירופסיכולוגית לטיפול ב-ASD

לילי בירמן, מירה לוצמן
מתוך כנס "לפגוש אוטיזם באמצע החיים", 14.6.16

נסיונות לאפיין פרופיל של תפקוד קוגניטיבי אצל אנשים עם ASD, אבחנה ברצף האוטיזם, התקשו למצוא פרופיל אחיד וניכר כי קיימת שונות רבה ביכולות. עם זאת, מחקרים רבים מצאו כי קיים קושי בתפקודים ניהוליים. יתרה מכך, יש המגדירים את ההפרעה כתסמונת שמקורה בליקויים בתפקודים ניהוליים (Disexecutive syndrome). 

הממצאים במחקרים, וגם אלה שעולים באבחון ובמפגש הטיפולי, מצביעים על קשיים בגמישות מחשבתית, מטא קוגניציה ומודעות אצל אנשים עם ASD. דוגמא: באבחון נוירופסיכולוגי הוצגה מטלת מיון למאובחן עם ASD, ובה הוא התבקש לחלק לקטגוריות  חפצים שונים שהונחו לפניו - מברשת שיניים, פעמון, מנעול קטן, שרוך, סרגל, צעצוע, שעון, גומייה ומסמר. הוא חילק את החפצים כך שמברשת השיניים נמצאה בצד אחד של השולחן ושאר החפצים בצדו האחר. הנימוק שלו היה: "בזה אני משתמש, ובאלה לא". כשהתבקש לחלק את כל החפצים פעם נוספת לפי מכנה משותף אחר, לא הצליח לעשות זאת.

מובן שהתפקודים הקוגניטיביים השונים קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה, וכן לתפקוד הקוגניטיבי יש השפעה על מצב רגשי, תכונות אישיות, והתנהגות. לכן, ליקוי בתפקוד קוגניטיבי משפיע גם על תפקודו הרגשי של האדם, ולהפך.

טיפול נוירופסיכולוגי מותאם לליקוי הזה. הוא עורך התערבויות אצל אנשים הסובלים מקשיים רגשיים, התנהגותיים ואישיותיים בשל הפרעה נוירולוגית, תוך שימוש בכלים לשיפור תפקוד קוגניטיבי והעלאת מודעות ללקויות בתהליך הטיפולי. אחד הכלים שבהם משתמשים הוא טיפול קוגניטיבי, הכולל עבודה ממוקדת במטרה ספציפית, בתפקוד ספציפי. בטיפול לומדים אסטרטגיות פיצוי והתמודדות עם הליקוי בתפקוד, ובמקביל רוכשים את היכולת להסתגל אליו רגשית.

בתחילת הטיפול נערכת הערכה מקיפה של התפקוד הקוגניטיבי של המטופל. הערכה זו כוללת מבחנים סטנדרטיים, ראיון עם המטופל ומשפחתו, שאלונים לדיווח עצמי ולדיווח של אנשים משמעותיים בחייו של המטופל.
 
בהתאם ליכולותיו ולצרכיו של המטופל, בוחרים את גישת הטיפול – גישה פונקציונלית המתמקדת בשיפור בתפקוד ספציפי, או גישה תהליכית המכוונת לבניית תהליכים שבסופן תהיה הכללה של הלמידה. לפי הגישה המתאימה למטופל, נשתמש בשיטה לאימון של תפקודים ניהוליים – ניהול סביבתו של המטופל, לימוד רוטינות הקשורות במטלות ספציפיות, אימון בבחירתן של תוכניות קוגניטיביות כוללניות והוצאתן לפועל ואימון ביצירה של אסטרטגיות של מטא קוגניציה והנחיה עצמית. 

כמה מאפיינים בטיפול עשויים להקל מאוד על המטופל בספקטרום: 

שימוש בתחומי עניין או במומחיות של המטופל, כמו שימוש במטלות במחשב ככלי העבודה על התפקוד.
הטיפול מובנה ולעיתים קונקרטי. למטפל יש תפקיד מאוד אקטיבי באימון, והוא אחראי על ניווט של סיטואציות קשות עבור המטופל.
השימוש בשפת הגוף מותאם למטופל. למשל, המטפל יושב לצד המטופל ולא מולו, מה שמאפשר פחות שימוש בקשר עין. 
 

למי הטיפול מתאים?
הטיפול עשוי להתאים למטופלים הזקוקים לעזרה ממוקדת בתפקוד קוגניטיבי, למשל, מטופלים שיכולים להיעזר בטיפול על מנת לשפר את ביצועיהם במקום העבודה או/ובהתארגנות בבית. 

מטופלים שאינם מגלים מצוקה, או שמגיעים בשל המלצה לטיפול על ידי בני משפחה, וכן מטופלים שעצם הישיבה בסיטואציה של אחד על אחד עם מטפל קשה להם – אינם מתאימים לטיפול.